ارزیدو - آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال

ارزیدو - آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال

ارزیدو یکی از تخصصی ترین سایت های آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال می باشد که با دانش علم کارشناسان متخصص در حال پایش داده های این حوزه می باشند
ارزیدو - آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال

ارزیدو - آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال

ارزیدو یکی از تخصصی ترین سایت های آموزش، اخبار، تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال می باشد که با دانش علم کارشناسان متخصص در حال پایش داده های این حوزه می باشند

ارز پولکادات، آتشی زیر خاکستر!


در مورد چالش‌های فناوری بلاکچین چه می‌دانید؟ افزایش محبوبیت و کاربرد‌پذیری این فناوری باعث شد تا چالش‌ و کاستی‌های آن نیز پیدا شده و به چشم آید. از مقیاس‌پذیری شبکه‌ها، تا کارمزد تراکنش‌ها گرفته تا مسئاله انزوای بلاکچین و عدم شخصی‌سازی آن، اینها همگی از جمله چالش‌هایی بودند که در سال‌های اخیر، مخصوصا پس از محبوبیت اتریوم و گسترش دنیای غیرمتمرکز به وجود آمدند. حال اگر بگوییم پروژه‌ای خود را راهکاری برای مشکلات بلاکچین معرفی کرده است، چطور؟ شبکه پولکادات! در این مقاله مختصری در مورد فناوری شبکه پولکادات و همینطور ارز دات صحبت خواهیم کرد تا کمی بیشتر با این پروژه آینده دار آشنا شوید.

 

معرفی پروژه پولکادات

پولکادات، ساخته شده توسط دکتر گووین وود، دانشمند علوم کامپیوتر و برنامه نویسی کهنه‌کار! گووین وود از جمله افراد تاثیرگذار در تیم اتریوم بود که می‌توان آن را خالق بنیادی‌ترین زیر ساخت‌های اتریوم دانست. پس از گسترش محبوبیت اتریوم و بروز کردن کاستی‌های آن در سطح عمومی، گووین وود با وجود اختلافاتی که در سیاست‌های راهبردی شبکه داشت از آن جدا شد و تصمیم به ارائه راهکار‌های جدید در قالب پروژه‌ای به نام پولکادات کرد.

پولکادات شبکه‌ای است مبتنی بر بلاکچین، با این تفاوت که پولکادات از یک بلاکچین تنها برای ایجاد اکوسیستم خود استفاده نمی‌کند بلکه می‌تواند به هر پروژه یک بلاکچین مجزا و شخصی سازی شده ارائه دهد! معماری شبکه پولکادات به این شکل است که یک یا چند بلاکچین مرکزی به‌نام ریلی چین وجود دارند که اطراف آنها تعداد بسیار بالای بلاکچین دیگر به نام پاراچین طراحی شده است.

ریلی چین‌ها بلاکچین‌های مرکزی و تحت حاکمیت پولکادات است. پاراچین‌ها بلاکچین‌‌های شخصی که تامین امنیت و حاکمیت آن با خود پروژه‌ای است از آن استفاده می‌کند.


معماری جدید شبکه پولکادات چه امکاناتی را به وجود آورده است؟

مقیاس‌پذیری: این سبک جدید از چینش بلاکچین‌ها امکانات جدیدی را فراهم آورده است. مهم‌ترین آن افزایش بسیار بالای مقیاس‌پذیری است. در واقع پولکادات با این نوآوری سطح جدیدی از مقیاس‌پذیری را به دنیای بلاکچین معرفی کرد. تصور کنید هر پروژه از بلاکچین مجرای خود استفاده کند و شبکه پولکادات با بلاکچین‌های مرکزی به مدیریت و چینش این بلاکچین‌ها کمک کند، در این صورت قطعا فشار حجم بالای تراکنش‌ها تنها به یک شبکه وارد نمی‌شود و این حجم عظیم بین کل شبکه و بلاکچین‌های مختلف تقسیم خواهد شد.

امکان ارتباط میان بلاکچینی: تا پیش از این بلاک‌چین‌ها ذاتا منزوی بوده و امکان ارتباط میان آنها وجود نداشت، به‌عنوان مثال توانایی ارسال یک توکن از شبکه اتریوم به ایاس وجود نداشت، اما پولکادات با بهره‌گیری از معماری جدید شبکه و ارتباط ریلی چین‌ها و پاراچین‌ها، امکان ارتباط میان بلاکچینی را به وجود آورده است. در شبکه پولکادات تمامی بلاکچین‌‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، دارایی و اطلاعات جا به جا کنند.

شخصی‌سازی بلاکچین‌ها برای پروژه: در بلاکچین‌های سابق، همواره یک  بلاکچین مادر وجود داشت و هزاران پروتکل و پروژه که در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند. اما در شبکه پولکادات هر پروژه می‌تواند بلاکچین شخصی خودش را داشته باشد تا بتواند بسته نیاز پروژه تغییراتی را جهت بهینه‌سازی در بلاکچین ایجاد کند. به واسطه این قابلیت دیگر تمامی پروژه‌ها مجبور به قبول شرایط یکسان بلاکچین مادر خود ندارند.

 

ارز DOT و کاربرد‌های آن

شبکه پولکادات مانند دیگر شبکه‌های بلاکچینی از ارز بومی خود برای انجام امور شبکه‌ای استفاده می‌کند. ارز دات در سال ۲۰۲۰ طی عرضه اولیه در بازار عرضه شد و در کمتر از یک سال موفق به ثبت سقف‌‎های تاریخی چشمگیری شد. از جمله کاربرد‌های ارز دات، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • حاکمیت ریلی‌چین‌ها: حاکمیت ریلی‌چین‌های شبکه (بلاکچین‌های مرکزی)، حاکمیت شبکه بلاکچین اصلی پولکادات، رای‌گیری و ارائه پروپوزال‌ها برای مسیر توسعه پروژه، توسط توکن دات انجام می‌شود. دارندگان این توکن می‌توانند در حاکمیت نقشی داشته باشند. (حاکمیت پاراچین‌ها طبق سیاست‌های خود پروژه مالک پیش می‌رود)
  • وثیقه‌گذاری اعتبارسنج‌‌ها: اعتبارسنج‌های اصلی شبکه پولکادات که وظیفه صیانت از داده‌های ریلی‌چین‌های مرکزی را دارند، با وثیقه‌گذاری توکن دات انتخاب می‌شوند.
  • اجاره پاراچین‌ها: پروژه‌هایی که قصد اجرا در شبکه پولکادات را داشته باشند، می‌بایست پاراچین‌ها را در این شبکه اجاره کنند! این اتفاق با قفل کردن توکن دات و شرکت در وثیقه‌ها انجام می‌شود.

برای مشاهده تحلیل‌های هفتگی پولکادات به صفحه مراجعه کنید.

 

خرید ارز دیجیتال دات

برای خرید ارز دات، می‌بایست از طریق صرافی‌های معتبر رمز ارزی اقدام کنید. از آنجایی که هم‌اکنون دات جزو رمز ارز‌های مطرح بازار به حساب میاید، تقریبا تمامی صرافی‌های ایرانی و خارجی از معاملات آن پشتیبانی می‌کنند. برای خرید دات کافیست تنها، در یک صرافی معتبر ثبت نام کرده و خرید خود را انجام دهید. در ادامه چند صرافی ایرانی و خارجی معتبر برای خرید رمز ارز دات پیشنهاد می‌کنیم.

  • کوکوین Kucoin – صرافی خارجی
  • کوین اکس Coinex – صرافی خارجی
  • بایننس Binance – صرافی خارجی
  • نوبیتکس Nobitex – صرافی ایرانی
  • سرمایکس Sarmayex – صرافی ایرانی

     

    تاریخچه قیمت ارز دیجیتال دات

    ارز دیجیتال دات در سال ۲۰۲۰ طی یک عرضه اولیه وارد بازار شد. در ماه‌های ابتدای روندی خنثی در پیش گرفت و در محدوده ۴ تا ۵ دلار نوسان می‌کرد. با شروع بازار صعودی سال ۲۰۲۱ ارز پولکادات نیز شروع به رشد و موفق به ثبت سقف تاریخی ۵۵ دلار در انتهای سال ۲۰۲۱ شد. پولکادات همواره خود را در بین ۱۰ ارز برتر بازار تثبیت کرده و جزو پروژه‌های بزرگ از نظر حجم بازار به حساب میاید.

    در زمان نگارش این مقاله قیمت ارز دات در حدود ۹ دلار و حجم بازار ۹.۳ میلیارد دلاری دارد.


    آینده ارز دیجیتال پولکادات

    اگر در مورد آینده پولکادات بخواهیم صحبت کنیم، قبلا از آن باید چشم اندازی به آینده کل صنعت بلاکچین داشته باشیم. قدمت فناوری بلاکچین به کمی بیش از ۱۰ سال می‌رسد در طی این سال‌ها رشد قابل توجهی کرده که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این فناوری با محصولات پر اهمیتی که ارائه داده است قطعا جایگاه روشنی در آینده خواهد داشت. این مسیر توسعه ۱۰ ساله ادامه پیدا خواهد کرد و روز به روز به مقبولیت آن در جامعه جهانی افزوده خواهد شد.

    حال در این مسیر، پولکادات که پر است از نوآوری و راهکاری‌هایی که تا پیش از آن وجود نداشت، قطع به یقین جایگاه بهتری را در آینده برای خود خواهد داشت. با مقبولیت بیشتر بلاکچین، نیاز به استفاده از شبکه پولکادات بیش از پیش احساس خواهد شد. اگر آینده‌ای برای فناوری وجود داشته باشد، قطعا پولکادات نیز حضور پر رنگی خواهد داشت.

     

    کیف پول‌های ارز Polkadot


    برای استفاده از خدمات شبکه پولکادات و همچنین نگهداری این رمز ارز، قطعا نیاز  به کیف پول مخصوص رمز ارزی دارید. کیف پول‌های بسیاری هستند که از این امکان پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری، در ادامه معرفی برخی از آنان خواهیم پرداخت.

    • پولکا ولت PolkaWallet – کیف پول رسمی و تخصصی شبکه پولکادات. این کیف پول علاوه بر پولکادات از شبکه کوساما نیز پشتیبانی می‌کند. پولکا ولت امکان استیکینگ، شرکت در حاکمیت شبکه، انتخاب اعتبار سنج‌ها و همچنین استفاده از تمامی خدمات شبکه پولکادات را به کاربران ارائه می‌دهد. این کیف پول در نسخه‌های اندروید، آیفون و کامپیوتر‌های شخصی عرضه شده است.
    • تراست ولت Trust Wallet –  تراست ولت را می‌توان یکی از شناخته‌ شده‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال دانست، این کیف پول از رمز ارز پولکادات و برخی توکن‌های شبکه دات برای نگهداری پشتیبانی می‌کند و همچنین برای تمامی گوشی‌های موبایل قابل استفاده است.
    • لجر Ledger – کیف پول سخت افزاری مطرح لجر، از انتخاب‌های ایمن برای نگهداری بلند مدت ارز پولکادات است.

       

      کلام آخر

      در این مقاله به طور مخنصر در مورد شبکه پولکادات و ارز دیجیتال پولکادات صحبت کردیم. در حد امکان تلاش کردیم تا این مقاله به زبان ساده و کاربردی ارائه شود. صحبت کردن در مورد تاثیرگذاری شبکه پولکادات در دنیای بلاکچین ورای یک مقاله خواهد بود. پولکادات و ارز دیجیتال دات یکی از معتبر‌ترین، کاربردی‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌ها در دنیا بلاکچین هستند، همانطور که گفتیم اگر آینده‌‎ای برای بلاکچین وجود داشته باشد، نمی‌توان آن‌را بدون پولکادات تصور کرد.

      منبع پست: ارز پولکادات، آتشی زیر خاکستر!