اگر عاشق دنیای NFT ها باشید، احتمالاً سر و صدای NFT ها را در دنیای هنر و موسیقی شنیده اید. در واقع، NFT ها اینقدر تاثیر گذاشتهاند که بسیاری از هنرمندان، علاقه مندان به هنر و سرمایه گذاران را به خود جذب کرده اند. بنابراین، آیا NFT ها جایی در صنعت موسیقی دارند؟ آیا آنها واقعاً پتانسیل جایگزینی شرکت های تهیه کننده و پخش را دارند؟ یا آنها فقط یک ایده گذرا و سطحی هستند؟ بیایید بیشتر بررسی کنیم.
در ابتدا بهتر است به مفهوم این که NFT چیست بپردازیم. به طور خلاصه NFT یک توکن رمزنگاری منحصربهفرد است که نشاندهنده دارایی دیجیتال (یا گاهی اوقات فیزیکی) ثبت شده در بلاک چین است. یک NFT را نمی توان پس از تولید تغییر داد یا کپی کرد (این همان چیزی است که به آنها ارزش ذاتی می دهد).
بنابراین، NFT موزیک ترک هایی هستند که در یک بلاکچین به شکل توکن های منحصر به فرد غیرقابل مثلی که فقط به مالک NFT تعلق دارند، ضبط شده اند. با این حال، بر خلاف mp3 های دانلود شده در تلفن هوشمند شما، NFT های موسیقی را می توان در بازار ثانویه فروخت و به نوازندگان اجازه می دهد برای هر فروش بعدی حق امتیاز کسب کنند، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
در صنعت موسیقی، NFT ها می توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند. یک NFT موسیقی ممکن است آهنگی باشد که توسط یک فایل صوتی یا ویدیویی، طرح هنری یک آلبوم، بلیط کنسرت، یا کالای رسمی نمایش داده میشود. اساساً، هر نوع محتوای دیجیتال مرتبط با صنعت موسیقی را می توان به یک NFT تبدیل کرد.
ساخت، خرید و فروش این نوع NFT ها به مانند دیگر NFT ها میباشد. یک نوازنده یا گروه موسیقی قبل از انتخاب بلاکچینی که میخواهد برای ایجاد NFT خود از آن استفاده کند، تصمیم میگیرد چه چیزی را به مخاطبان خود میخواهد بفروشد. به طور کلی، متداولترین بلاکچین مورد استفاده برای NFT های موسیقی، اتریوم است.
پس از انتخاب بلاکچین و مینت NFT مورد نظر، وقت آن رسیده است که هنرمند، دنبال کنندگان خود را از انتشار NFT خود مطلع کند و آنها را با قیمت مورد نظر برای فروش قرار دهد (قیمت میتواند ثابت یا به صورت مزایده باشد).
با توجه به این نکته که NFT ها را نمی توان کپی کرد یا به صورت تکراری بهوجود آورد، هنرمندان می توانند انتخاب کنند که یک مزایده برای هنر خود ترتیب دهند و NFT خود را به بالاترین قیمت مورد نظر بفروشند. از طرف دیگر، آنها ممکن است تعداد محدودی NFT از همان فایل ایجاد کنند و آنها را به فروش برسانند. در نتیجه، هر طرفداری که NFT آن هنرمند را بخرد، تنها مالک آن اثر خاص میشود. همینطور آن شخص میتواند آن NFT را در کیف پولهای رمزنگاری خود ذخیره کند یا سعی کند در آینده آنها را به یک پیشنهاد بالاتر بفروشد.
در صنعت موسیقی چندین نفر وجود داشتهاند، که پول خوبی از NFT های موسیقی به دست آورده اند. برخی از قابل توجه ترین ها عبارتند از:
حال بیایید نگاهی به مزایای اصلی NFT های موسیقی در مقایسه با مسیر فروش سنتی بیندازیم، در زیر ۵ دلیل اصلی و تاثیرگذار آمده است:
به طور معمول، در صنعت موسیقی و فروش آثار به صورت سنتی، نوازندگان موظفند حقوق کار خود را به استودیوها، شرکتهای ضبط و گاهی اوقات حتی سرویسهای استریم بدهند. این مسئله از طریق NFT و پلتفرم های موسیقی NFT مانند Catalog حل شده است و تمام آن پول به خود هنرمند میرسد.
نمونههای بیشماری وجود دارد که نشان میدهد چگونه واسطهها باعث نابودی گروههای موسیقی شدهاند و زندگی نوازندگان را به فلاکت تبدیل کردهاند. این واسطهها برای کسب درآمد بیشتر برای خود، به روشهایی وارد جریان عرضه یک اثر میشوند، که در این راه به حرفه یک موسیقیدان آسیب میزند. خوشبختانه، NFT ها به نوازندگان اجازه می دهند تا با ارتباط مستقیم با طرفداران خود، بتوانند اثر خود را عرضه کنند و به فروش برسانند و در نهایت کنترل کامل بر روی کار خود داشته باشند. این نه تنها به آنها مالکیت کارشان را می دهد، بلکه به این معنی است که آنها پتانسیل کسب سود بیشتری را دارند.
به طور کلی، حق امتیاز NFT به این معنی است که خالق اصلی، درصد مشخصی از فروش آتی دارایی دیجیتال را دریافت خواهد کرد. در حال حاضر، میانگین درصد دریافتی به عنوان حق امتیاز NFT چیزی در محدوده ۵-۱۰٪ میباشد. یک بار دیگر، این به نوازنده فرصتی می دهد تا حتی بیشتر از کار خود درآمد کسب کند.
با NFT ها شما می توانید یک تک آهنگ بسازید و فقط یک نسخه از آن یا ۱۰,۰۰۰ قطعه از همان آهنگ را ایجاد کنید. همچنین میتوانید کل آلبومها، دیسکووگرافیها یا حتی طرح هنری آلبوم را بهعنوان NFT بفروشید. علاوه بر این، مواردی مانند کالاهای طرفداری و بلیط کنسرت، اعم از مجازی یا فیزیکی، را می توان به صورت NFT بهفروش رساند، این اتفاق باعث میشود تا بیشتر از قبل با طرفداران خود در ارتباط باشید.
NFT موزیک ها به هنرمندان این امکان را می دهد که با ایجاد فضایی که طرفداران می توانند به NFT های خاص مرتبط با کار هنرمند دسترسی داشته باشند، پایگاهی از طرفداران در شبکه های اجتماعی ایجاد کنند. به عنوان مثال، رویدادهایی را فقط یرای افرادی که NFT های آنها را دارند برگزار کنند و حتی یکسری NFT ها را فقط از طریق آن رویدادها بهفروش برسانند.
در حالی که پتانسیل زیادی برای NFT ها در صنعت موسیقی وجود دارد، مهم است که اذعان کنیم که برخی از جنبه های منفی نیز باید در نظر گرفته شوند. در زیر به سه تا از عیب های قابل توجه میپردازیم:
یکی از مزایای اصلی شرکتهای تهیه کننده ضبط و ارائه آثار هنری، فعالیت آنها برای ایجاد تقاضا و بازاریابی برای هنرمندان است. بنابراین، اگر یک نوازنده تصمیم بگیرد که کار خود را از طریق NFT به جای یک شرکت تهیه کننده بفروشد، این مسئولیت کاملاً بر عهده خود هنرمند است که با طرفداران خود تعامل داشته باشد و برای پروژه خود تبلیغات ایجاد کنند. از یک طرف، این می تواند برای هنرمندانی که در حال حاضر طرفداران قابل توجهی دارند، یک مزیت بزرگ باشد، اما برای کسانی که تازه شروع به کار کرده اند، می تواند یک چشم انداز دلهره آور باشد.
در حالی که دانلودهای استریم و دیجیتال این روزها بخش عمده ای از صنعت موسیقی را تشکیل می دهند، بخش قابل توجهی از فروش جهانی همچنان به صورت فیزیکی انجام می شود. بنابراین، فروش آثار شما به عنوان NFT ممکن است نادیده گرفتن این بازار باشد.
واسطهها، مدیران و شرکتهای تهیه کننده همچنان در نحوه توزیع موسیقی حرف هایی زدهاند، که اگر یک هنرمند تصمیم بگیرد آثار خود را به عنوان NFT بفروشد، ممکن است مشکل ایجاد شود. به این دلیل که در حال حاضر هیچ محدودیت مشخصی در مورد مالکیت معنوی یک آهنگ در صورتی که به عنوان NFT منتشر شود، وجود ندارد. در واقع، بسیاری از هنرمندان به همین دلیل مخالف استفاده از NFT در صنعت موسیقی هستند.
چند وقت پیش، مشخص شد که سایتی به نام HitPiece به طور غیرقانونی NFT آهنگ ها و آلبوم های موسیقیدانان برجسته ای مانند جان لنون، تیلور سویفت، باب دیلن و سایر هنرمندان مستقل را به صورت غیرقانونی و بدون رضایت فهرست کرده است. این اتفاق باعث شد که فعالان این حوزه از دزدیده شدن آثارشان بترسند.
بدون شک نمی توان انکار کرد که NFT ها با عواملی مانند مالکیت قابل اثبات، تغییر ناپذیری، محدودیت عرضه هنرمندان را قدرتمند می کنند. NFT رسانه ای عالی برای هنرمندان و نوازندگان به نظر می رسد تا کنترل کامل کار خود را در دست بگیرند. اگرچه، توجه به این نکته مهم است که فضای NFT هنوز در مراحل اولیه خود است و مشخص نیست که هنزمندان و شرکتها با محبوبتر شدن NFT چه واکنشی نشان خواهند داد.